23. LOB als voorbereiding op participatie

Drie jaar geleden zijn we op VSO de taalbrug, voortgezet speciaal onderwijs voor leerlingen met een auditieve- en communicatieve beperking, gestart met de implementatie van Loopbaanbegeleiding (LOB). Op de afdeling diplomagericht is LOB zichtbaar geworden binnen het hele onderwijsprogramma. Hierbij is de mentor spil in de begeleiding. Zij zijn opgeleid in de LOB gespreksvoering en helpen bij het beantwoorden van de kernvragen: Wat kan ik? Wat wil ik?

Gediplomeerde LOB coaches ondersteunen de mentoren bij de uitvoering van verschillende LOB activiteiten, waaronder de LOB gesprekken. Ook andere disciplines; logopedisten, vakleerkrachten en orthopedagogen hebben een rol in dit traject. De rode draad binnen ons programma is: ken jezelf, ben je bewust van je kwaliteiten en (leer) deze te  presenteren.

Elke schooljaar zet de leerling hierin een stap die hij/zij vastlegt in een portfolio waarvan hij/zij, ook na het verlaten van de school, eigenaar blijft. Op naar een volgende stap in hun leven en loopbaan met extra en specifieke bagage om nog beter hun weg te vinden in de maatschappij.

 Vanaf mijn afstuderen op de klos heb ik verschillende functies binnen het onderwijs gehad. Van adjunct directeur naar initiator en oprichter van een onderwijs vernieuwd project en nu werkzaam op de Taalbrug  in Eindhoven. Voortdurend ben ik bezig met het vinden van de juiste / beste formule om leerlingen in hun kracht te zetten. Loopbaan oriĆ«ntatie en coaching brengen de leerlingen veel kennis en inzicht in hun eigen kwaliteiten waardoor een passende verbinding met werk en maatschappij nog beter gemaakt kan worden.