31. Meer met Muziek!

Muziek en taal zijn nauw met elkaar verweven. Muziek is een prachtig middel om interactie en communicatie op gang te brengen en taal en spraak te stimuleren. Maar bovenal brengt muziek veel plezier en werkt muziek heel verbindend! Muziek inzetten op de behandelgroep zorgt dan ook voor participatie van kinderen, professionals en ouders. Recente wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat muziek een stimulerende werking heeft op de hersenactiviteiten in het taalcentrum. Met de juiste liedjes, die methodisch/didactisch en qua taalniveau zijn toegespitst op specifieke taal-en spraakbehoeften van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis, creëren we een speelse vorm die we kunnen aanbieden aan deze doelgroep.
U krijgt antwoord op de volgende vragen: welke overeenkomsten zijn er in de muzikale en taal- en spraakontwikkeling? Wat doet muziek met kinderhersenen? Hoe ontwikkelen jonge kinderen muzikale vaardigheden en welke relatie heeft dat met hun taalvaardigheden? Hoe en wanneer kun je zingen en musiceren inzetten in de behandeling van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis?
Vanuit hun eigen muzikale ervaringen vertellen de sprekers aan de hand van videobeelden over het belang en de rijkdom van muziek. Ook geven zij informatie over de liedbundel.

De lezing is bedoeld voor iedereen die met de doelgroep werkt (kinderen met een TOS in de leeftijd van 2,5 – 4 jaar)

Saskia Koning, Logopedist binnen de Vroegbehandeling bij Pento Audiologische Centra, Muziek op Schootdocent, Hanen-‘instructor’ voor het programma ‘Praten doe je met z’n tweeën’.

Saskia maakt samen met Wouter Verhage de liedbundel 'Kijk! Ik ben een kikker' voor jonge kinderen (2,5-4 jaar) met een taalontwikkelingsstoornis.